Thursday, April 2, 2009

AWAS Bila berumur 30 tahun-Berisiko dapat penyakit bahaya jika tidak amal gaya hidup sihat



Saya tertarik dengan tajuk berita di akhbar Kosmo! semalam.
"AWAS bila berumur 30 tahun-Berisiko dapat penyakit bahaya jika tidak amal gaya hidup sihat"

Saya tuliskan petikan dari berita tersebut :

KUALA LUMPUR- Bagi mereka yang berumur 30 tahun ke atas berhati-hatilah kerana anda mungkin terdedah kepada risiko penyakit berbahaya seperti sakit jantung, darah tinggi dan kencing manis.

Justeru, pemeriksaan awal amat penting kepada golongan umur berkenaan bagi memastikan tahap kesihatan mereka dan seterusnya menjalani rawatan pemulihan yang disarankan.

Pakar diet dan nutrisi Universiti Perubatan Antarabangsa (IMU), Prof Dr. Fatimah Arshad (gambar di atas) berkata, beliau dan beberapa penyelidik lain pernah menjalankan kajian yang sama di beberapa gugusan Felda di Pahang sebelum ini membabitkan 1,000 responden berumur antara 35 dan 55 tahun.
"Kesemua responden yang diambil merupakan individu yang dianggap sihat, bagaimanapun selepas pemeriksaan didapati satu per-tiga daripada mereka menunjukkan tanda-tanda menghidap penyakit sedemikian.
"Ini amat mengejutkan, memandangkan kebanyakan responden merupakan golongan yang aktif melakukan kerja-kerja di ladang dan sebagainya," katanya di sini semalam.

Kosmo! semalam melaporkan kenyataan Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr. Abdul Latif Ahmad bahawa tinjauan yang dilakukan kementerian mendapati ramai di kalangan rakyat di negara ini tidak menyedari bahawa mereka adalah penghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi.

Tambah Fatimah, sebagai langkah awal adalah disarankan mereka yang berusia 30 tahun ke atas menjalani pemeriksaan kesihatan bagi memastikan risiko terhadapnya dapat diatasi.

KOSMO! 1hb April 2009

Pelbagai kesimpulan boleh dibuat dari petikan berita di atas.

1. Penyakit datang tidak kira umur, seharusnya kita mencegahnya sebelum terlewat. Di sinilah letaknya kepentingan Alpha Lipid sebagai sarapan pagi kita. Selama ini kita sumbatkan badan kita dengan roti canai, nasi lemak, teh tarik, nescafe dan lain-lain lagi tapi kita tak pernah terfikir kesannya pada badan kita. Alpha Lipid berperanan sebagai antibodi yang kuat agar penyakit-penyakit seperti itu tidak hinggap pada kita. Apalah sangat harga RM180 satu tin sebulan berbanding nanti harga yang perlu dibayar untuk kos perubatan bila dah kena penyakit demikian.

2. Semakin ramai orang yang tidak menyedari dirinya sakit. Bila ramai orang yang sakit, kita semua hendaklah berkongsi akan rahsia Alpha Lipid ini. Jangan takut bercerita, kita bukan hendak memaksa mereka beli, tapi ceritakan kebaikan susu ini. Alpha Lipid ini sebenarnya adalah minuman untuk orang sihat, tetapi bila orang yang sakit meminumnya, secara tidak langsung penyakitnya beransur pulih.

3. Kita tidak sedar peranan kita sebagai ibu atau bapa yang menyara kehidupan keluarga. Tanggungjawab itu membuat kita mesti selalu sihat. Andaikata kita sebagai ibu dan bapa, tiba-tiba jatuh sakit, anak-anak pula masih kecil, siapa yang akan menyara mereka sedangkan anda terlantar sakit. Sudahlah sakit, tak ada duit pula nanti sebab tidak bekerja..Fikir-fikirkan

Oleh itu, kongsilah rahsia Alpha Lipid ini seramai mungkin. Bebaskan diri anda dari penyakit dan kemiskinan. Hubungi saya segera supaya dapat kita berkongsi rahsia ini.

Hafiz Hamzah
012-9155159

No comments: