Thursday, August 6, 2009

Mencari Peluang


Salam pembaca blog semua.

Kali ini saya ingin berkongsi pendapat saya pada semua tentang keadaan ekonomi sekarang dan diri kita.

Kita semua telah sedia maklum akan kemelesetan ekonomi yang melanda dunia, termasuk Malaysia. Dan kesannya, banyaklah syarikat-syarikat yang terpaksa gulung tikar dan ramai yang terpaksa diberhentikan kerja. Maka paniklah kita, meraung-raung dan sakit kepala tak boleh tidur malam memikirkan mana nak cari duit lagi selepas ini. Yang baru tamat belajar dari IPT pula sibuk mencari kerja sedangkan pengalaman tiada.Diploma dan Ijazah bergulung, tapi tiada syarikat nak ambil. Maka bersainglah sesama mereka mencari kerja. Sanggup menerima apa sahaja kerja demi nak mencari rezeki.

Tapi terfikirkah anda? Dalam keadaan ekonomi kita sekarang, seharusnya kita bukan patut mencari kerja! Tapi kita harus cari peluang! Setuju atau tidak? Kenapa saya cakap begini..

Kalau anda mencari kerja pun, berapa peratuskah anda yakin yang anda akan berjaya mendapat pekerjaan? Ataupun adakah anda yakin anda akan mendapat gaji yang setimpal dengan pengalaman anda ataupun Ijazah bergulung anda? Berapa ramainya pesaing2 anda di luar sana itu.

Sesungguhnya di waktu ini anda kena cari peluang. Banyak peluang yang ada untuk anda membentuk masa depan anda. Jangan hanya fikirkan dengan makan gaji itu mampu menyelamatkan masa depan anda. Kita kena sedar dengan diri kita. Kita tahu keinginan kita lebih besar dari pendapatan kita. Tapi dengan gaji kita yang terhad, mampukah kita mendapatnya? Perlukah kita membuat kerja lebih masa atau 'overtime' siang malam. Perlukah kita mengorbankan gaya hidup kita semata2 ingin menyimpan duit? Jadi apa yang perlu kita buat?CARI PELUANG

Bukankah dari awal dahulu saya pernah memberitahu bahawa dalam Alpha Lipid Lifeline ini terlalu banyak peluang untuk anda. Anda ada peluang untuk menambah pendapatan, anda berpeluang mendapat kebebasan kewangan, anda berpeluang melancong, anda nanti ada peluang lebih masa dengan keluarga dan anda ada peluang untuk menikmati kehidupan ini dengan lebih selesa.

Kami tak main-main dalam Alpha Lipid ini. Dari apa yang saya perhatikan, dahulu mereka-mereka dalam Alpha Lipid ini semua bekerja makan gaji. Tapi duit tak pernah cukup. Dan yang peliknya bila dah join Alpha Lipid, dah tak bekerja, duit lagi banyak.

Cuma kita kena usaha sikit. Usaha banyak pun lagi bagus kan. Yang penting jangan malas dan jangan cepat putus asa. Hai, orang yang minta sedekah itupun berusaha juga nak dapat duit. Mereka sanggup berjalan sana sini. Tapi tak kisahlah, cuma apa yang saya nak sampaikan ialah tiada cara senang untuk senang. Allah pun tak suka orang malas dan hanya nak buat benda senang sahaja.

Akhir kata, kalau kita rasa hidup kita susah, ingatlah ada lagi orang yang lebih susah. Cuma yang membezakan kita ialah sejauh manakah kita berusaha untuk mengubah hidup kita.

Hafiz Hamzah
012-9155159

No comments: