Thursday, August 6, 2009

Nikmat Kesihatan


Gambar di atas adalah seorang student IPT bernama Ira. Kenapa saya meletak gambarnya pada ruangan blog kali ini. Begini kisahnya..

Malam tadi semasa BP di Wisma Sejarah, beliau tampil ke hadapan bagi menceritakan pengalaman beliau hampir 6 tahun sebagai pesakit SLE. Penyakit Ira ini berkaitan darah. Menurut Ira lagi, kebiasaan bacaan normal platlet darah bagi kita adalah sekitar 200. Tapi kerana SLE, bacaan darah beliau adalah 20! Bila berkeadaan begini, kesihatan beliau memang terganggu. Gusi Ira sering berdarah dan Ira hanya bergantung dengan ubat sahaja bagi mengawal keadaan ini. Apa yang menyedihkan ialah kebergantungan dengan ubat termasuklah stereiod menyebabkan kerosakan dalam tubuhnya. Maunya tidak, hampir 30 biji pil terpaksa ditelan setiap hari, dan pil-pil itu pula berharga sekitar RM20 setiap biji. Masya'Allah.. Azabnya.. Dahla terpaksa makan ubat, kos rawatan tinggi pula

Kesan dari ubat-ubat itu, beliau mendapat gastrik, badan semakin lemah dan ini telah banyak mengganggu aktiviti beliau sebagai seorang pelajar. Nak ke kelas pun tak larat. Bayangkan selama 6 tahun ini dalam sebulan sahaja beliau terpaksa berulang 2-3 kali ke hospital bagi mendapat rawatan. Hinggakan ubat terpaksa dibawa kemana sahaja, dah macam bawa bekal ke sekolah.

Tapi selepas beliau mencuba Alpha Lipid Lifeline, beliau merasakan perubahan yang cukup ketara. SETELAH MENCUBA 2 TIN, BACAAN DARAH IRA TELAH KEMBALI NORMAL! Sungguh beliau tidak percaya. Malahan semasa menceritakan pengalaman beliau, Ira kelihatan sebak sangat sebab tidak menyangka masih ada harapan untuk beliau mendapat semula kesihatan yang baik. Kali terakhir beliau menerima rawatan adalah pada Februari lepas, dan temujanji dengan doktor seterusnya adalah pada bulan November ini! Bayangkan betapa berbezanya tahap kesihatan Ira sekarang.

Malam itu Ira nampak benar-benar bersyukur dengan kesihatan beliau sekarang. Terima kasih Alpha Lipid. Syukurlah Allah telah kurniakan makanan kesihatan semulajadi yang mampu memberi kesihatan baik dan kebahagiaan kepada kita semua.

Sekiranya anda ada mengenali sesiapa dalam keluarga anda, mahupun kawan-kawan anda yang menghidapi SLE, berikan maklumat ini. Kongsikan dengan mereka dan bagitahu mereka ada harapan pulih...Insya'Allah.

Hafiz Hamzah
012-9155159

No comments: