Saturday, January 3, 2009

Fikir-Fikirkan

Gambar ini adalah Hakcipta Terpelihara www.alphalipid.blogspot.com.


Tahun lepas saya pernah bercerita tentang saya pernah menaiki BMW 3 series En Hamidi. Dan pada 20 Disember 2008, beliau kini telah mampu untuk memiliki BMW 5 series yang dibelinya di BMW Auto Bavaria Glenmarie Shah Alam.(gambar di atas)

Nampak seperti cerita biasa kan..Orang-orang macam ni memang la mampu memilikinya. Tapi cuba sesekali anda fikirkan, kita yang bekerja di pejabat, 9 pagi sampai 5 petang, kadang-kadang sambung lagi overtime, mampu tak kita memilikinya? Sedangkan En Hamidi ini tidak bekerja tapi dah ada 2 buah BMW. Apa kerja beliau? Cuma jual susu sahaja...

2 tahun dahulu, apa yang beliau ada? Kereta satria, motor cabuk, dan hutang bank keliling pinggang. Berkat kesabaran, kecekalan dan pengorbanan beliau, inilah hasilnya sekarang..Berapa lama beliau buat? cuma 2 tahun sahaja...Kita? bekerja bertahun-tahun tapi apa pun tiada..

Saya dah mula nampak jalan yang saya akan pilih..Bukan kerana taksub atau fanatik, tapi kerana kemahuan ingin berjaya dan hidup senang. Cemburu yang amat sangat melihat orang lain berjaya tapi kita masih di tahap sekarang. hujung bulan ambil gaji, tengah bulan gigit jari.

Tahun 2009 ini akan saya jadikan tahun perubahan dalam hidup saya. Dahulu saya kerja sambil lewa, tapi kini kena fokus. Dahulu baru buat kerja sikit dah mula patah semangat, tapi kini semua itu diketepikan..Ingin berjaya tidak boleh patah semangat. Agak-agak kita dah mula patah semangat, mengadulah pada Allah, insya'Allah Dia mendengar rayuan kita, keluhan kita, rintihan kita dan permintaan kita.

Pengalaman saya menjual susu ini banyak mengubah sifat kita kepada lebih cekal. Tak percaya cuba buat..Beli 30 tin dan jual..Apa yang penting bukan kita nak kejar pada bonus, itu perkara kedua. Perkara pertama sekali niat kita mestilah nak berkongsi dengan orang ramai tentang kebaikan Alpha Lipid ini.. Insya'Allah selepas itu orang akan cari kita..dan itulah yang saya rasa..

Apa lagi semua, masih kah tahun 2009 ini nanti hidup kita akan sama seperti tahun 2008, 2007 dan sebelumnya. Berubahlah sebelum terlambat. Kalau dahulu kita pernah membuat kesilapan dalam mengurus kewangan kita, maka inilah masa kita membaiki kesilapan kita itu..Selagi nyawa masih ada, berubahlah ke arah kebaikan..


No comments: