Thursday, November 13, 2008

PELUANG PENDAPATAN




1. Banyaknya duit dalam beg.. Ini adalah sebab utama saya memasuki syarikat ini. Syarikat yang tidak kedekut memberi bonus. Majlis di atas dipanggil Konvensyen Royalti ke 2. Pengacara majlis ini ialah pengacara terkenal, Mahathir Lokman. Diadakan setiap 6 bulan dan ini majlis yang kedua. Yang pertama diadakan pada bulan Mac 2008 di Kota Bharu Kelantan. Dan yang terbaru adalah gambar di atas. Diadakan pada bulan 20 September 2008 di Pusat Konvensyen Sunway.

2. Cemburu sangat-sangat melihat mereka ni dah berjaya. Pelik juga tengok syarikat ini bagi bonus dalam beg. Biasa syarikat lain bagi kunci kereta, atau buat majlis setahun sekali. Tapi ye tak ye jugak gak, orang sekarang cari kerja lain sebab nak duit lebih, jadi syarikat ni bagilah duit. Ni belum lagi campur dengan pendapatan bulanan masing-masing. Dalam majlis ini, sejumlah RM2.8 juta wang tunai diserahkan kepada ahli-ahli perniagaan Alpha Lipid ini. Kalau dicampurkan dengan pendapatan bulanan, syarikat memberi RM5.8 juta duit tunai dan bulanan kepada ahli-ahli Alpha Lipid. Yang paling tua, seorang nenek berusia 83 tahun mendapat duit dalam briefcase sebanyak RM12 ribu. Campur gaji bulan itu RM3 ribu. Adoi geramnya, saya dah hampir 6 tahun kerja di DBKL ni pun belum tentu dapat pendapatan macam itu.

3. Kebanyakkan mereka yang mendapat wang tunai ini hanya memperuntukkan masa 1 tahun sahaja bagi melayakkan mereka mendapat ganjaran sebegini. Betul juga kata En Nik Hafiz, (gambarnya di petak kedua, dua dari kanan)penerima wang tunai terbanyak sebanyak RM300 ribu. "Dulu dia kerja pejabat tak dapat duit banyak ni, tapi bila dah berhenti kerja dan jual susu, lagi banyak dapat duit. Setahun susah apalah sangat berbanding akan senang bertahun-tahun.

4. Saya sempat bertanya kepada En Wan Hamidi (gambarnya di petak kedua, dua dari kiri) tentang kejayaannya beliau. Dalam majlis ini beliau mendapat duit dalam briefcase sebanyak RM100 ribu. Dan gaji bulanan beliau pada bulan itu saja sebanyak RM30 ribu. Beliau berkata, jangan tengok saya sekarang, tapi tengok saya 1 tahun yang lepas. Beliau memperuntukan hanya 1 tahun untuk meletakkan diri beliau di tempat sekarang. Sebelum ini apa yang tak dirasanya, kereta kena tarik, hutang kad kredit berpuluh ribu, perbelanjaan untuk keluarga lagi. Gaji suami isteri pun dalam 4 ribu sebulan. Kalau sebelum ini kita bekerja bertahun-tahun, gaji lambat naik tapi kita jarang komplain, jadi apa la salahnya kita peruntukankan atau susah sikit lagi dalam masa setahun untuk mendapat kejayaan seperti hari ini.

5. Saya terfikir juga kata-katanya. Bukan la nak menyokong sangat tapi ada kebenarannya. Saya dah hampir 6 tahun di DBKL. Gaji bersih RM1200.00 sebulan, itupun setelah ditolak potongan Biro Angkasa. Tapi hidup tak senang juga, hutang pula makin bertambah. Tak kan lah susah sedikit dalam setahun pun tak boleh. Takkan la seumur hidup nak tempuh kesesakan jalan raya masa nak pergi kerja pagi2. Jadi saya perlukan perubahan. Perubahan untuk berjaya. Kita boleh berjaya kalau kita nak. Cakap memang senang tapi itu kenyataannya. Allah pun tak kan bagi kita senang macam tu kalau kita tak berusaha.

Beberapa fakta tentang Konvensyen Royalti ke 2
a) RM2.8 juta wang tunai diberikan kepada ahli-ahli perniagaan Alpha Lipid,
b) yang paling banyak terima wang dalam briefcase RM300,000.00 tunai,
c) yang paling berumur, 83 tahun menerima briefcase (wang tunai RM12,000.00, jadi kalau anda lebih muda dari nenek ni, sepatutnya anda pun dapatlah juga)
d) lebih dari 3000 orang yang hadir pada hari tersebut,
e) 60 orang lebih menerima wang tunai dalam briefcase,
f) lebih 600 orang menerima wang tunai royalti,
g) RM20,000 cabutan bertuah telah diberikan kepada para hadirin, 2 orang mendapat cabutan paling banyak, RM3000.00 dan yang lain dapat RM1000.00, RM500.00 dan lain-lain.

Apa tunggu lagi, takkan nak biarkan mereka sahaja yang dapat duit?
Sama-sama kita rebut peluang ini kerana jarang dapat syarikat bermurah hati macam ini.

Hubungi saya segera Hafiz di 012-9155159

No comments: