Friday, November 20, 2009

Antara Kebuluran Dunia dan Obesiti di Malaysia







Saya tertarik dengan rencana yang ditulis oleh Dr. Irfan Mohamad di Utusan Malaysia bertarikh 18 November 2009. Beliau adalah Pensyarah Perubatan ORL di Pusat Pengajian Sains Perubatan, USM. Oleh itu saya ingin berkongsi dengan anda semua dan sama-samalah kita renungkan.

" Sidang Kemuncak Keselamatan Makanan Dunia anjuran Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO), Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) baru-baru ini dipenuhi dengan isu permasalahan kronik di negara-negara miskin iaitu kebuluran.

Mengikut statistik, seorang penduduk dunia mati akibat kebuluran dalam setiap enam saat. Ini bermakna, berjuta-juta penduduk kehilangan nyawa setiap tahun akibat kebuluran.

Melihat angka-angka ini, hati berasa begitu tersentuh. Jika di negara miskin rakyatnya mati kerana tidak makan, di sini ramai yang maut kerana terlebih makan. Rakyat kita makan secara tidak seimbang, menyalahgunakan makanan dan pembaziran makanan. Kita berdepan dengan masalah obesiti.

Contohnya, penyakit jantung yang dikaitkan dengan obesiti serta penyakit diabetes yang dicetuskan oleh pengambilan makanan dengan kaedah yang tidak berdisplin.

Obesiti merupakan faktor boleh diubah yang menjadi risiko mendapat serangan jantung. Amalan pengambilan makanan yang berkolestrol tinggi menggalakkan lagi proses penyempitan salur darah yang menjerumuskan kepada gejala sakit jantung. Pemahaman yang silap bahawa makanan manis seperti gula pasir sahaja yang akan menyebabkan diabetes juga harus diperbetulkan. Makanan berasaskan karbohidrat seperti nasi dan roti dalam jumlah yang terlalu banyak, walaupun rasanya tawar boleh menyebabkan risiko diabetes.

Apa yang lebih menakutkan ialah faktor-faktor risiko ini saling berkaitan. Contohnya seseorang yang mengalami obesiti, selain berdepan dengan risiko penyakit jantung, mereka turut dilingkari dengan permasalahan diabetes. Statistik di Malaysia sahaja menunjukkan hampir 15 peratus penduduk melebihi 30 tahun disahkan menghidap diabetes.

Tekanan darah tinggi yang boleh mengundang serangan angin ahmar atau strok juga adalah sebahagian daripada rencah dalam penyakit-penyakit berangkai ini. Ia turut sama disumbang oleh amalan pemakanan selain faktor-faktor lain.

Apa yang membimbangkan, ia adalah penyakit lazim di sini, Namun ia sering tidak diberi perhatian. Lebih daripada 60 peratus mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi melebihi paras normal tidak tahu bahawa faktor risiko bagi komplikasi seterusnya itu sedang berada dalam diri mereka. Ia ibarat bom jangka yang menunggu masa untuk meletup.

Sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa obesiti dan diabetes mempunyai faktor penyebab yang lain seperti umur, jantina, keturunan dan sebagainya. Namun salah satu penyumbang utama yang kita tidak dapat nafikan ialah tabiat makan berlebihan.

Persepsi yang menganggap kanank-kanak yang gemuk itu bagus kerana "sihat" wajar diperbetulkan. Kita seharusnya merancang pemakanan dan bukannya makanan merancang kesihatan kita.

Sewajarnya kita menginsafi dan mensyukuri setiap suap makanan yang dikurniakan kepada kita. Ini kerana pada masa yang sama ada orang yang tidak dapat merasai nikmat makanan. Malah hendak menelan air liur pun ada ketikanya tidak boleh kerana turut diancam kekeringan akibat dehidrasi.

Satu cara untuk kita menunjukkan kesyukuran ialah dengan mengambil secara sederhana baik dari segi kuantiti, pembahagian mengikut kelas makanan, aspek kebersihan dan mengelakkan pembaziran.

Marilah sama-sama kita "makan untuk hidup" dan bukannya "hidup untuk makan" kerana makan secara berlebihan boleh mengundang konotasi "makan untuk mati"

DR. IRFAN MOHAMAD


Berdasarkan rencana di atas, kita tahu penyakit berpunca dari tabiat makan kita. Namun itu semua dapat diatasi sekarang. Amalan minum Alpha Lipid setiap hari sebagai sarapan pagi mampu mencegah diri kita dari mendapat penyakit-penyakit berangkai itu.

KENAPA ALPHA LIPID?


Alpha Lipid Lifeline adalah susu kolostrum, sejenis susu awal lembu yang semulajadi, bebas toksik, tiada bahan pengawet, lengkap dengan segala nutrisi keperluan seharian individu.

Ianya bukan UBAT, tetapi ia adalah makanan pertama mamalia sejak lahir lagi. Ia adalah Anugerah Ilahi kepada manusia yang penuh khasiat untuk kesihatan manusia.

Ia dipromosikan sebagai SARAPAN PAGI UNTUK ORANG YANG BIJAK -BREAKFAST DRINK FOR SMART PEOPLE.

Anda perlu mulakan hari anda dengan makanan semulajadi yang penuh berkhasiat dan bermanfaat untuk kesihatan seisi keluarga.

Ia sesuai untuk semua peringkat umur, bayi, ibu mengandung dan orang-orang lanjut usia.

Adalah lebih mudah untuk minum segelas Alpha Lipid Lifeline yang mengandungi semua jenis vitamin, prebiotik, minerals, kalsium dan juga Antibodi semulajadi, lebih mudah berbanding dengan menelan pelbagai tablet vitamin, atau supplemen lain.

Untuk yang ada masalah kesihatan/penyakit, teruskan makan ubat, Alpha Lipid adalah makanan semulajadi ia tidak bertindakbalas dengan ubat.

Ia sesuai untuk orang yg ada alahan susu. lactose intolerance person, kerana Susu Alpha Lipid Lifeline tiada mengandungi laktosa.

Apa rasanya? Rasanya sungguh enak, seperti AISKRIM cair.!

Kalau nak tahu bagus atau tidak, anda perlu cuba sendiri, mulakan nya hari ini.

Sekiranya anda penghidap diabetes, darah tinggi, strok, gout dan lain2 penyakit, inilah yang anda cari-cari selama ini. Minuman ini lengkap untuk keperluan badan anda dari segi vitamin, kalsium, faktor pertumbuhan, faktor penyembuhan, mineral dan lain-lain. Ia akan membekalkan apa yang badan anda perlukan dan akan membuang segala sel-sel mati dalam tubuh anda. Badan anda akan menjadi lebih sihat dan segala ubat yang anda makan akan jadi lebih berkesan. Malah doktor akan terkejut kerana dos ubat untuk anda akan menjadi semakin kurang. Dan akhirnya anda tidak lagi perlu bergantung dengan ubat.Jadi apa maknanya kepada anda? Berhenti mencari!!.. Kita dah jumpa dah jawapan kepada masalah kesihatan anda. Amalkan Alpha Lipid mulai sekarang.

Hafiz Hamzah
012-9155159

No comments: